TV tog största delen av annonskakan under november och december i USA

En studie som genomförts i USA visar att TV tog den största delen av annonskakan framför exempelvis Facebook som räknade hem 6 procent.

Men då har man ju bundlat ihop TV som en enda kanal, jämfört med Facebook som ju bara är ett företag. Fast det kanske var meningen i det här fallet.

I USA, som man ofta sneglar på, spenderade annonsörer 1,2 miljarder dollar under november och december månad. Av hela annonskakan tog TV hem 62 procent, 27 procent gick till sök, display, onlinevideo och Facebook.

Studien har genomförts av Kantar Media som analyserat annonsinvesteringarna för att se om det skyfflats runt mellan TV och mer interaktiva medier, som social.

Här utmärker sig dock Amazon som spenderade 67 procent av sin totala budget på sök, display, onlinevideo och Facebook (4 procent).

På Facebook var det mest köpta formatet karusellen (46%) och länkartiklar (42%).

“Major retail advertisers are using TV and Facebook with different strategies when it comes to the winter holidays. TV spend spikes on Thanksgiving day, then pulls back on Black Friday while retailers hope that shoppers are out at stores; meanwhile advertisers deploy a much steadier stream of Facebook ads from just before Thanksgiving to right before Cyber Monday to maximize connections with consumers throughout the peak shopping period,” förklarar Manish Bhatia som är vd på Kantar Media i USA.

“Using TV and Facebook in tandem is ideal to reach audiences at scale while also being able to micro target. But to be effective, advertisers must tactically coordinate the weight they place on each media to maximize synergies for increased traffic and sales,” tillägger Manish.

Ja, så var det med det. Hoppas du hittade några intressanta trender i den här artikeln. Det som händer där borta i väst speglas alltid här uppe norr.