Under andra kvartalet i år passerade antalet svenskar med tillgång till någon SVOD-tjänst (Subscription Video on Demand) två miljoner svenskar.
Netflix fortsätter att öka både medveten tillgång och daglig räckvidd. Viaplay som ökade den medvetna tillgången kraftigt under OS-kvartalet Q1 2014 ligger kvar på samma nivå även under Q2 2014.
– Viaplay fick draghjälp av OS inför första kvartalet. Det rör sig säkert om en kombination av nya abonnenter och att befintliga Viasatkunder blev medvetna om att tjänsten ingick i deras kanalpaket, säger MMS onlinechef Martin Hehrne.
Undersökningen genomfördes med telefonintervjuer i åldersspannet 9-99 år. Totalt genomfördes 2810 intervjuer under mätperioden 31 mars – 25 maj 2014. Med medveten tillgång avses tjänster som intervjupersonen själv vet om att denne har tillgång till.
*De abonnemangstjänster som ingår i MMS mätning är C More Play, Eurosport Player, Filmnet, HBO Nordic, Kanal 5 Premium, Netflix, Telia Play+, TV4 Play Premium och Viaplay.