TV-kanalen tar hjälp av influencers för att ta fram utbudet

För att hålla sig aktuell och nå ut till yngre målgrupper frågade den här TV-kanalen influencers om hjälp och vilket typ av programutbud man bör skapa.

ITV News är nyhetsdelen inom British television network, som SVT.

Själv bolaget ITV News har hållit igång sedan 1955 och har med andra ord en lång tradition inom nyhetsinslag och bevakning. Det måste vara riktigt desperata tider när man nu sträcker ut handen till yngre influencers för att få råd om hur de ska hantera ITV News.

Målgruppen är 14-17 åringar som man försöker nå genom sociala medier, med sina nyheter.

Bland annat fick man veta (ingen överraskning) att bolaget helt missat att kommunicera med denna målgrupp. Alla inslag passerade förbi utan något engagemang från målgruppen.

Kommenterer som “det finns inget i ert innehåll som riktar sig till mig” trots att ITV News själva känner att “våra nationella nyheter är skapade för dem så att de är informerade under dessa viktiga levnadsår”.

Efter bara sex veckor av insikter från sina influencers har man börjat publicera nyheter i helt nytt format på Instagram Stories, Facebook Stories och Snapchat. Totalt har man fått över 5 miljoner visningar. Alltså fem miljoner fler än vad man hade innan.

Målsättningen är nu att identifiera en process där man kan långsiktigt fånga in de yngre målgrupperna och samtidigt inte själva dö ut med sina nuvarande tittare.

Här kan du läsa mer.