TV får bara halva uppmärksamheten

En studie genomförd av TNS avslöjar att nära hälften av alla som tittar på TV samtidigt tittar på andra skärmar för att kolla mail, djupdyka i Facebook eller shoppa online.

Studien heter Connected Life Study och har intervjuat över 55.000 internetanvändare runt om i världen.

Världsmästerskapen i fotboll har lett till en ökning av multiscreen-tittande då publiken samtidigt som de såg på matcherna också engagerade sig i sociala medier och faktasökande. Matchen mellan Tyskland och Brasilien var en av de mest diskuterade sporthändelserna någonsin. Bara på Twitter skapade matchen över 35 miljoner tweets.

twitter_world_cup_moments

“In a world where multi-tasking is the norm, the context in which we watch TV is rapidly changing – it isn’t just on the sofa at home with no other digital distractions around us. Instead, the growth in screen-stacking and online TV viewing is huge, particularly in the Asian markets, driven by a growing demand for content among viewers. While there is no disputing that our love of traditional TV remains, advertisers must continue to adapt to our changing viewing habits. Online devices are offering more ways to access TV and video content, meaning that brands will need to adopt a more integrated online approach in order to engage consumers.” förklarar Matthew Froggatt på TNS.