Trots att Netflix inte säljer annonser och trots att de inte har linjärt tittande så tar Netflix allt mer av annonspengarna från traditionell tv.
Analysföretaget nScreenMedia estimerar att Netflix tar bort mellan 24 miljarder till 48 miljarder kronor från tv-företagens annonsbudget genom att tittarna väljer bort det linjära utbudet mot Netflix self-service program.
Enligt analysföretaget Colin Dixon tappar tv-kanalerna ungefär trettiofem 30-sekunders reklamfilmer per dag, i USA. Om man då multiplicerar detta med antalet prenumeranter försvinner nära 2 miljarder annonsvisningar per dag.
Enligt eMarketer har Netflix lyckats ta bort mellan 4 och 8 procent den totala tv-annonsmarknaden i USA.
“This analysis assumes Netflix viewing replaces only ad-supported television viewing. It doesn’t consider ad-skipping through DVRs, though Nielsen says the average U.S. adult only spends about 10% of TV viewing time on DVRs. It also doesn’t consider the use of premium video networks like HBO and Showtime. These factors could lower the calculated value of lost ads by 15% to 20%,” förklarar Dixon.