TV är fortfarande lägerelden

Tonåringar och unga vuxna använder fortfarande traditionell TV, live eller för online-material, mer än gärna. Det hävdar TV-lobby-organisationen PEPPTV, som sammanställt undersökningar från flera europeiska länder.

Tänker du fira World Television Day i morgon? Kände du att du behövde ännu en “dag”? PEPPTV, Platform for European Promotion of TV, en sammanslutning av kommersiella TV-kanaler, hedrar dagen med en sammanställning av undersökningar från några europeiska och nordamerikanska länder.

De olika undersökningarna är svåra att jämföra med varandra, inte minst för att åldersgrupperna som presenteras varierar från land till land, men PEPPTV är säkra på sin sak: traditionell TV håller ställningarna mot Youtube och Netflix. Minst två timmar, ofta mer, tittar ungdomar och unga vuxna på TV varje dag och en majoritet ser TV:n som favorit-skärmen. Även för att titta på online-material, är en vanlig, hederlig TV-apparat mest uppskattad, hävdar lobby-organisationen.

Bilda dig din egen uppfattning: hela pressmeddelandet från PEPPTV här.