Tre stora branschorganisationer har nyligen lanserat ett förslag för en ny version av tidigare riktlinjer för mätningar av mobila app-baserade och webbbaserade annonser. Fokus ska ligga mer på engagemang än tidigare.
IAB (Interactive Advertising Bureau), MMA (Mobile Marketing Association) och MRC (Media Rating Council) är tre tunga namn i USA som alla gått ihop för att göra dessa riktlinjer.
Istället för att minimikravet “count-on-download” så ska annonsvisningar räknas enligt en modell som kallas “count-on-begin-to-render”. Man har också omdefinierat hur visningar räknas, där det nya konceptet gäller “event-drivna” visningar istället för tidigare mätmetoder. Engagemang leder till fler visningar, menar man.
Dessa riktlinjer kommer kunna kommenteras av allmänheten fram till första februari för en sista genomgång innan de blir officiella. De finns att ladda ner här eller här för den som är nyfiken.
Utöver de mobilbaserade annonserna så passar IAB och MRC tillsammans med IAB Tech Lab på att föreslå liknande ändringar för riktlinjerna gällande desktop-baserad annonsering.
Förhoppningen är enligt initiativtagarna att man ska kunna modernisera sättet man mäter de digitala annonserna i den nuvarande onlinevärlden.
Läs mer: De största trenderna inom konsumentdata under 2016