Tumblr är bloggplattformen som är populär bland många millenials kommer snart att behöva slå på annonserna. I samband med att man nu byter ägare (då telekomföretaget Verizon köper tidigare ägaren Yahoo!) så introducerar Tumblr reklam på nätverkets 306 miljoner bloggar redan idag.
Från och med idag, torsdag så kommer man börja se annonser på Tumblr-bloggar, och användare som inte vill ha dem måste självmant stänga av annonsfunktionen via inställningarna på sin individuella blogg. Detta skriver TechCrunch, som lade märke till smygintroduceringen.
Tumblr hoppas förstås att deras bloggare inte ska ta sig tid att ändra inställningarna, och ge företaget intäkter från de cirka 306 miljonerna bloggarna. Till stor del så beror detta på att Tumblr’s ekonomiska status inte riktigt varit på topp de senaste åren under Yahoos! ägarskap.
Nu hoppas man att de nya ägarna, Verizon, som också äger AOL som i sin tur ligger bakom populära sidor som TechCrunch och Huffington Post, ska kunna få fart på säljsiffrorna. Enligt experter så kan ett samarbete mellan systerföretagen vara en lösning på längre sikt.
För tillfället så verkar det dock handla om mer annonsering, förinställd sådan, tillsammans med satsningar på Live-video (genom YouTube-stöd) som man hoppas ska locka fler användare till bloggarna. Konkurrensen är hård, såklart, med främst Facebook som den stora giganten.
Läs mer: Tumblr Labs – så vill bloggplattformen få dig att experimentera mera