Dagens unga vill kunna titta på film och prata tillsammans utan att vara i samma rum, det slår Tumblr fast när de nu lanserar sin nya digitala TV-soffa Cabana.
Det var en inkubatorgrupp på Polyvore Labs, som köptes av Tumblr 2015, som kom på idén till Cabana. I tester med 13-18 åringar har den sedan visat sig vara en riktig hit. Men vad är då Cabana?
”Cabana för samma videochat och videostreaming för att omdana den fysiska upplevelsen när vänner spontant träffas för att titta på film och umgås” säger Tumblr i ett pressmeddelande. Tjänsten gör det alltså möjligt att skapa ett videochatrum för upp till sex personer, där det samtidigt går att titta på YouTube-klipp.
Deltagarna hittar varandra genom sina vanliga kontakter i telefonen eller söka efter användarnamn på Tumblr, och du kan acceptera eller neka vänförfrågningar. Det är med andra ord mycket likt övriga sociala nätverk så långt. Det är de små chatrummen som innebär ett nytänkande. Väl i ett chatrum kan användarna byta mellan telefonens front- och bakkamera samt tysta micken. De kan även söka efter YouTubeklipp som de sedan tittar gemensamt på samtidigt som de har videochatten igång.
Läs även: Det sociala YouTube är snart här
Det hela blir därför precis som att sitta i en soffa och titta på film med dina vänner, bortsett från att ni inte befinner er i samma rum, eller ens samma del av världen. Plötsligt finns helt enkelt möjligheten att bjuda in hela världen i ditt vardagsrum, utan att det blir för trångt.
Om den nya tjänsten kommer fylla en större funktion för de som inte är mellan 13-18 år återstår dock att se, men med tanke på Snapchats framgångar i det yngre segmentet så är det inte förvånande att fler försöker sno åt sig en del av kakan. De där unga personerna kommer ju inom bara några år att sitta ute i arbetslivet och ha pengar att spendera på den reklam som pumpas ut i de sociala nätverken. Då är det viktigt att användarna finns på just ditt nätverk.