Innan Yahoo själva blev uppköpta tidigare i år så hade de i sin tur köpt bloggplattformen Tumblr – något som visat sig vara något av en förlustaffär. Under detta år har man således försökt få fart på intäkterna, och efter att ha introducerat annonser på nätverket för några månader sedan så följer man upp det med affiliatelänkar som ska ge mer pengar från annonserna.
Läs mer: Tumblr viker sig för sin nya ägare – nu kommer annonserna
Dessa funkar helt enkelt genom att alla länkar till en försäljare visar att klickaren kommit från Tumblr – så om det blir till en försäljning så ska Tumblr få en peng för det, enligt Tumblrs egen förklaring på deras blogg.
Det ska dock vara fritt för användarna av bloggplattformen att stänga av dessa länkar, precis som man sedan tidigare kan stänga av annonserna. Båda funktionerna är dock förvalda, så de kräver en aktiv användare. Har Tumblraren förresten egna länkar av samma slag, så kommer Tumblr inte ersätta dem med sina egna.
Tumblr gör detta i samarbete med företaget VigLink, och tillsammans har man kopplat in 55 000 försäljare till bloggplattformen, och för detta kommer VigLink såklart också ta en peng – även om det lär röra sig om ett bättre avtal än 75 procent som annars är fallet, får man i alla fall hoppas.
För Tumblrs ägare, Yahoo, verkar inte ha gjort en smart affär när de köpte plattformen 2013 för 1,1 miljarder dollar. Under detta år så har man behövt skriva ner värdet på Tumblr två gånger, med 230 miljoner dollar i februari och 482 miljoner dollar i juli.
Orsaken sägs vara lägre förväntningar på nätverkets framtida intäkter, som hittills inte kunnat nå upp till tidigare mål på 100 miljoner dollar från annonsintäkter. Man verkar inte heller kunna komma i närheten av de intäkter som andra sociala medier, såsom Twitter till exempel.
Är detta hipster-bloggnätverkets svanesång?