Trump-effekt: USA rasar när GfK publicerar Nation Brands Index

Sverige är likt förra året rankad på en tionde plats GfKs Nation Brand Index. Pågrund av Donald Trump dalar USA och Tyskland seglar istället upp i topp.
Tyskland ligger etta, Frankrike hoppar upp på en andra plats, England ligger kvar som trea och Japan dyker för första gången upp i topp fem, tillsammans med Kanada. Vad vi refererar till är GfKs stora undersökning Nation Brand Index.
Nation Brand Index frågar 20.185 personer i tjugo länder vad de tycker om andra länder. Resultatet blir ett index som visar hur populärt ett land är baserat på en rad faktorer.
Tack vare Donald Trump har USA rasat vad det gäller ett lands styrning. Från en 19:e plats till nu 23:e plats. Det är också de enda landet som faktiskt tappar placeringar i denna kategori.
“The US’s fall in the Governance category suggests that we are witnessing a ‘Trump effect’, following President Trump’s focused political message of ‘America First’. However, Americans’ assessment of their own country is notably more positive this year than last,” kommenterar Professor Simon Anholt.
“The Nation Brands Index allows our clients to understand where – and why – their nation stands in terms of their current image, momentum and potential. Changing global perception of a national brand is challenging and slow – but countries can influence biased or outdated perceptions by understanding the negative views and actively communicating actions and changes that address those,” förklarar Vadim Volos från GfK.

Nation 2017 rank 2016 rank Score change 2016 vs. 2017
Germany 1 2 +0.99
France 2 5 +1.56
United Kingdom 3 3 +1.27
Canada 4 4 +0.96
Japan 4 7 +2.12
United States 6 1 -0.63
Italy 7 6 +0.74
Switzerland 8 8 +1.34
Australia 9 9 +0.76
Sweden 10 10 +1.30