Trots våra moderna liv är Kalle och hans vänner fortfarande en favorit

Snapchat, Messenger, Tinder, Facebook, Instagram, Netflix och oändligt många fler digitala tjänster kan inte mäta sig mot “Kalle Anka och hans vänner” kl 15 på julafton.
Enligt mätföretaget MMS såg nära 4 miljoner svenskar programmet som visats på TV sedan 1960.

Tänk om man kunnat ta en bild på publiken som sitter i soffan och se förändringen över tid. Från fyrkantiga lådor till platta skärmar och mobiltelefoner.

”Man kan bara konstatera att Lägereldarnas lägereld fortfarande brinner intensivt”, säger MMS VD Magnus Anshelm.
Tabellen visar tittandet på Kalle Anka och hans vänner önskar god jul mellan 1994-2017.

Datum Rating 3-99 år * Genomsnittligt antal tittare i tusental
2017 3 859
2016 3 734
2015 3 439
2014 3 706
2013 3 560
2012 3 885
2011 3 495
2010 3 355
2009 3 295
2008 3 215
2007 3 490
2006 3 610
2005 3 515
2004 3 685
2003 3 410
2002 3 655
2001 3 825
2000 3 565
1999 4 165
1998 3 600
1997 4 320
1996 4 125
1995 3 690
1994 3 225

*Rating overnight. Måttet visar rating i tusental, genomsnittligt antal tittare, i åldersspannet 3-99 år under direktsändning eller tidsförskjutet tittande under samma dag som programmet sändes.