Snapchat, Messenger, Tinder, Facebook, Instagram, Netflix och oändligt många fler digitala tjänster kan inte mäta sig mot “Kalle Anka och hans vänner” kl 15 på julafton.
Enligt mätföretaget MMS såg nära 4 miljoner svenskar programmet som visats på TV sedan 1960.
Tänk om man kunnat ta en bild på publiken som sitter i soffan och se förändringen över tid. Från fyrkantiga lådor till platta skärmar och mobiltelefoner.
”Man kan bara konstatera att Lägereldarnas lägereld fortfarande brinner intensivt”, säger MMS VD Magnus Anshelm.
Tabellen visar tittandet på Kalle Anka och hans vänner önskar god jul mellan 1994-2017.
Datum | Rating 3-99 år * Genomsnittligt antal tittare i tusental |
2017 | 3 859 |
2016 | 3 734 |
2015 | 3 439 |
2014 | 3 706 |
2013 | 3 560 |
2012 | 3 885 |
2011 | 3 495 |
2010 | 3 355 |
2009 | 3 295 |
2008 | 3 215 |
2007 | 3 490 |
2006 | 3 610 |
2005 | 3 515 |
2004 | 3 685 |
2003 | 3 410 |
2002 | 3 655 |
2001 | 3 825 |
2000 | 3 565 |
1999 | 4 165 |
1998 | 3 600 |
1997 | 4 320 |
1996 | 4 125 |
1995 | 3 690 |
1994 | 3 225 |
*Rating overnight. Måttet visar rating i tusental, genomsnittligt antal tittare, i åldersspannet 3-99 år under direktsändning eller tidsförskjutet tittande under samma dag som programmet sändes.