Trots ökad oro bland marknadsförare kring hur programmatisk annonsering påverkar deras varumärke, köper de flesta regelbundet annonser som visas på ett dussintal (ibland tusentals) sajter samtidigt.
Enligt en ny studie från Advertiser Perceptions, uppger 78 procent av de marknadsförare som deltog i studien att deras senaste mobil- eller digitalkampanj innehöll annonser som visades på över 50 sajter. 23 procent av dessa uppgav även att de hade köpt annonser på över 1000 sajter för en kampanj, 30 procent sa att annonserna visades på mellan 250 och 1000 sajter. Resterande 25 procent av annonsörerna uppgav att deras annonser visades på 50 till 250 sajter. En procent av de tillfrågade marknadsförarna sa att deras köpta annonser visades på mer än 5000 sajter.
När annonsörer blev tillfrågade om det har funderat på att inte gå på så många sajter samtidigt i sina digitala och mobila kampanjer, uppgav 63 procent att de har diskuterat vitlistade sajter. Endast 14 procent använder redan vitlistade sajter.
Här kan du läsa mer.