Trots hotet från reklamblockerare ökar annonseringen på nätet

England likt Sverige har drabbats hårt av reklamblockerare som tar bort annonsvisningarna. Men trots den växande skaran konsumenter som installerar tilläggen ökar annonseringen på nätet.

I England har annonsomsättningen på nätet ökat med hela 13, 4 procent jämfört med förra året trots hotet från reklamblockerare. Detta enligt en rapport från IAB och PwC.

annsonering_IAB

Annonsering i digitala medier ökade med 27.5 procent och representerar 33 procent av alla annonsering. Detta är den största andelen någonsin för digitalt.

Det är främst video som ökat mest med hela 56 procent. Sociala medier ökade 51 procent och native content med 50 procent.

“Recently, a lot of the attention on digital advertising has been around the challenges, such as ad blocking. However, it’s clear to see the UK digital advertising industry is maintaining its strong revenue growth at a much greater rate than the overall economy. The fact remains, as consumers spend more time on connected devices, advertisers must increasingly direct their attention and budgets there”  kommenterade Tim Elkington från IAB England siffrorna.