Ny, global forskning visar att en fjärdedel av internetanvändarna kan tänka sig att dela med sig av data mot sådant som erbjudanden, rabatter eller betalningar. Det verkar också som om det är de i trettioårsåldern som är mest öppna för tanken.
Detta enligt en studie från GfK, som baserats på en onlinebaserad undersökning med över 22000 konsumenter över 15 år från 17 länder. Konsumenterna fick svara på om de är villiga att dela med mig av personlig data mot ersättning.
Läs mer: Konsumenter förväntar sig att man använder deras data för bättre annonser
- 27 procent var villiga att dela med sig av personlig data mot någon form av ersättning
- men 19 procent ville absolut inte göra det
- kvinnor och män var lika villiga att dela med sig av uppgifterna, men av de som inte ville det så var de flesta kvinnor (21 procent kvinnor mot 18 procent män)
- 34 procent av trettioåringarna och 33 procent av tjugoåringarna kunde tänka sig att dela med sig av data. De mellan 15-19 låg på 28 procent
- De som bodde i Kina var mest villiga att dela med sig av data (38 procent), följda av Mexico (30 procent), Ryssland (29 procent) och Italien (28 procent). Tyskar och Fransmän var mest ovilliga till detta.
Om man vill läsa mer resultaten så kan man göra det genom att följa denna länk.