Vi har stängt från 1 april 2020
Keymetrics

#Trendspaning Mediebranschen

Med det nya digitala- och sociala beteendet som växer snabbare än någon hade kunnat förutspå, står mediebranschen inför kanske dess största stålbad någonsin inom de närmaste åren.

Låt mig utveckla varför mediebolagen kommer att ha det tufft de närmaste åren, men först måste jag säga att det inte nödvändigtvis behöver bli så om man är adaptiv och anpassar sig till de nya förutsättningarna som står framför oss.

Medieföretagen sitter fast i gamla distributionsformer som exempelvis utdelningen av morgontidningen mitt i natten, eller sändning av TV via det så kallade marknätet . De håller sig fast i sina distributionsformer in i det sista utan att addera de nya kanalerna som står där mitt framför näsan på dem som sociala medier och mobilt internet, där alla uppkopplade 24/7.

Medieföretagen är helt binära i sitt tänk då de antigen distribuerar analogt (linjär-TV är digitalt men det hanteras som en analog kanal) eller så distribuerar man via webben. Man använder inte dessa två distributionskanaler tvärfunktionellt eller kopplar på andra bra källor där användarna finns på nätet.

Vad mediehusen borde göra är att tänka på hur man kan skapa en dynamisk publicering. Ett exempel är om man kan publicera några snabba nyheter i mobilen och sedan hänvisa till artikeln som finns i tidningen som trillar ned i brevlådan (har man ingen prenumeration, då påminner man om vad de missat utan den), sedan följer man upp på desktop under dagen samt driver vidare de artiklar som fått flest läsare. Efter optimerar man artiklarna och lägger ut på sociala medier.

Ett annat exempel är Tv-bolagen som skulle kunna använda sociala medier för att få igång diskussioner kring nya spännande program innan de lanseras. Vad de kan göra är att släppa korta vassa klipp som de lägger ut via sociala medier i rätt tid för att driva trafik innan programmet går ut i marknätet.

Vad hände med den gamla beprövade metoden cross-promotion? Jag skall utveckla detta och ge er fyra konkreta exempel på hur mediehusen skulle kunna få ut deras nyheter eller program samt få deras räckvidd att växa med tvåsiffriga tal. Nu talar jag om ökad räckvidd i de analoga kanalerna med hjälp av digital kommunikation. Den digitala räckvidden går lätt att öka med tresiffriga tal om man inte har utnyttjat alla kanaler på rätt sätt.

#1 Distribution via sociala medier. I princip alla svenskar är dagligen ute på någon social medieplattform för att se vad deras likasinnade gör just nu.

Analys – Genom att ha en social mediestrategi som är integrerad med den befintliga analoga affären samt med webbaffären kan man på ett smart sätt få igång diskussioner innan och efter att man publicerat nyheter eller distribuerat ett klipp. Genom att ha örat mot marken och lyssna av vad anhängare pratar om och sprider kan man fånga upp det som är aktuellt just nu

#2 Analysdriven redaktion/produktion. Nu kommer mediehusen säga att de följer webbtrafiken dagligen. Men analyserar de vad som driver trafik och vilka artiklar som spridits på sociala medier och framförallt varför man pratar om vissa ämnen och artiklar?

Analys – Genom att driva det redaktionella arbetet baserat på analys av webbtrafik, sociala medier och mobiltrafik, samt framförallt vad kollegorna i branschen talar om kan man ha en vass relevant dagsaktuell redaktion, som har världens bästa magkänsla. En bra magkänsla grundar sig på ett väl utfört analysarbete, det finns ingen som har en sådan intuition att de gissa sig till om vad läsarna vill ha.

#3 Realtidsanpassad publicering. Detta möjliggörs via social medienärvaro och en analysdriven redaktion som har en vass omvärldsbevakning.

Analys – Genom analys av vad som tar fart på webben eller i sociala media kan man rida på vågen när ämnet är hett så att man inte missar ett ”window of opportunity” som det så fint heter. Det vill säga den korta tidsram som ämnet är hett och den tid man kan vara först på bollen innan alla har skrivit något om det. Det finns en stor vikt i att vara först med intressanta ämnen för att få trogna anhängare.

#4 Mobil samhörighet. Hur många svenskar använder inte sin smartphone som väckarklocka och läser sin e-post och kanske till och med lite nyheter redan i sängen innan de kliver upp.

Analys – Smartphonen har tagit första platsen som mediekanal. Man kollar till och med av sin telefon innan man läser morgontidningen. De mediehus som har en nattredaktion som kan vaska fram nattens vassaste nyheter och presentera dem före alla andra vinner tävlingen om läsarna. ”First come first served” brukar man säga och detta kommer att gälla i allra högsta grad i kriget om användarna. Skapa en nattredaktion som är först med nyheterna. Utveckla därefter en app med nyhetsväckarklocka och skräddarsy tre vassa nyheter utifrån användarnas beteende och intressen som man får när väckarklockan ringer. Med den appen kommer du att bli deras bästa vän för resten av livet.

Sammanfattning. Man kan inte göra allt på en gång, men man måste börja med små projekt och lära sig av misstagen och vidareutveckla och förbättra. Man måste jobba iterativt och inse att ingen lösning någonsin kommer att vara färdig, därför måste man ha plattformar som är adaptiva så att man snabbt och enkelt kan testa nya koncept.

Den 1 april 2020 släckte vi lampan här på Dagens Analys.