Trendspaning från Europas största digitala event – Dmexco

Dmexco är Europas största digitala mässa där över 1.000 utställare samsas om 50.000 deltagares uppmärksamhet.

Hade du inte möjlighet att närvara får du allt snabbt sammanfattat nedan med tre heta tips, samt en inbjudan till ett event där du kan lyssna live på de hetaste digitala trenderna just nu.

Vi var på plats i Köln 14-15 augusti för tredje året i i rad. Detta är ett gigantiskt event där många utställare har affärsmöten hela dagarna. Det är en optimal plats för att få en överblick av vad som är de hetaste trenderna inom digital marknadsföring i dagsläget, eller om man vill träffa leverantörer för att sondera terrängen bland olika tekniska lösningar.

”Man måste någon gång i sitt liv uppleva en mässa i Tyskland, detta är deras hemmaplan de är fullblodsproffs. – När mässan stängde började utställarna med sina tävlingar om vem som lyckas arrangera den bästa efterfesten, med mat och allehanda drycker som ackompanjerades med livemusik. Vissa utställare hade till och med dörrvakter som släppte in när någon gick ut för att det var så fullt i montern.”

Om 2015 års Dmexco nästan uteslutande handlade om programmatic, var det tydligt att hypen hade lagt sig och det var en mer varierad och differentierad flora av tjänster som exponerades under dessa två dagar.

Det var inte bara en uteslutande trend som utkristalliserade sig i år utan en bredare flora. Här är några av huvuddragen:

– De flesta visade olika system för hur man kan skapa digitala kundresor som sträcker sig från gamla analoga datapunkter till digitaldata, som man sammanväver för att bättre kunna förstå hur kunder och prospekt tar sig igenom hela resan från exempelvis butik till e-handelsplats. Man pratade mer om Customer Experience en automatiserad reklam i år.

– Nästan allt handlar idag om video. Det fanns exempel på smarta videolösningar och överallt spelade man in videosändningar på ett sätt som man inte gjort tidigare år. Det är tydligt att Facebooks Video First vision där de talar om att 80 procent av det som publiceras i nätverket 2020 kommer vara video.

– Maskinininlärning och artificiell intelligens fanns med på många ställen. Detta är något som många teknikbolag satsar hårt på. IBM hade deras robot med Watson operativsystemet för att visa hur de kan koppla ihop all data på ett smart sätt.

– Bloggare är den nya generationens journalister. En klart tydlig trend är att stora aktörer som Adobe som tidigare alltid bjudit många journalister i år hade bjudit in fler bloggare för att bevaka eventet. Likaså när man satt i pressrummet var det tydligt att en ny generation av journalistik växer fram med mer video och blog än det traditionellt skrivna ordet.

Mina tre tips vad du skall satsa på år 2017

1. Den digitala kundresan. Gör ni inte era beslut grundat på data och analys är det hög tid nu. Analytics är era kunder som talar med er i realtid. Testa och iterera konstant. Koppla ihop digital och analog data, analysera och bygg unika kundresor utifrån olika kundsegment och deras beteende samt köpmönster.

2. Video, video, video… Video kommer starkare än någonsin, filma hellre mycket än bra. Satsa på kvantitet före kvalitet. Allt fler tittar på video och tillväxten ser ut att fortsätta i samma takt år 2017.

3. Journalister ersätts av bloggare. Satsa på en blogg med bra relevant innehåll. Detta ger bra organisk SEO-trafik (sökträffar) Rätt utfört kommer ni automatiskt att finnas längst fram i Googles sökträffar när era kunder och prospects letar efter det ni har att erbjuda. Dessutom bygger ni relation med era kunder, vilket skapar en lojalitet om ni delar med er av smarta tips och guider.

Är du sugen på att lyssna en timme på de senaste digitala trenderna?
Boka då upp dig här: Digital trendspaning: Best of Dmexco 2016

dmexco