Trenden är tydlig – tonåringarna lämnar Facebook

Tonåringar lämnar Facebook snabbare än väntat, det visar en ny studie från analysföretaget eMarketer. Om din målgrupp är tonåringar eller unga vuxna så är det dags att ta Snapchat på allvar.
Studien förutspår att Facebooks användarbas på 12-17-åringar i USA kommer att minska med 3,4 procent under 2017. eMarketer säger också att antalet användare i åldern 18-24 år kommer att växa mer långsamt än tidigare.
Var tar alla ungdomar vägen? De vänder sig främst till Instagram (som också ägs av Facebook), men även Snapchat har lyckats locka till sig de unga användarna. eMarketer förutspår att Snapchat kommer att ha flest användare i åldern 12-17 och 18-24 år i slutet av året.
“Both [Instagram and Snapchat] have found success with this demographic since they are more aligned with how they communicate — that is, using visual content,” kommenterar eMarketer analyst Oscar Orozco.
Snapchat kommer i år att växa med 19,2 procent i åldersgruppen 18-24, förutspår eMarketer, medan Instagram förväntas växa med 8,8 procent i åldersgruppen 12-17.
Vad betyder då detta för dig som marknadsförare? Det är dags att ta Snapchat på allvar ifall du vill nå den yngre målgruppen.