Årets julhandel markerar ett trendbrott – för första gången vill fler svenskar hellre utföra julshoppingen online än i butik, skriver Jonas Breding som är Nordenchef på PayPal.
Enligt en undersökning som PayPal låtit genomföra tänker hela 52 procent av svenskarna köpa sina julklappar på nätet – jämfört med de 48 procent som planerar att göra det i fysiska butiker.
Beteendeförändringen får till viss del antas handla om ren vana. För varje år som gått har allt fler haft möjlighet att upptäcka näthandelns många fördelar. Men parallellt har det, inte minst under de senaste åren, skett något av ett lyft för e-handeln som hänger ihop med den tekniska utvecklingen och en förbättrad användarvänlighet. Det har helt enkelt aldrig varit smidigare att handla på nätet, vilket med all säkerhet bidrar till att allt fler nu väljer bort julträngseln på stan till förmån för att införskaffa klapparna direkt via datorn eller mobilen.
För svenska e-handlare finns all anledning att glädjas, men utvecklingen (som på inget sätt är över) innebär också nya utmaningar. Samtidigt som det aldrig varit enklare att shoppa på nätet har kundernas krav på friktionsfria köpupplevelser heller aldrig varit högre. I dag har din kund inget tålamod för osmidiga processer eller andra moment som på ett eller annat sätt drar ner köpupplevelsen. Du kan förvisso inte råda över hela leveranskedjan men det finns en hel del du både kan (och bör) göra för att kunden inte ska välja att handla från en konkurrent:
Prioritera trygghet – Underskatta aldrig kundens behov av att förvissa sig om att ett köp sker säkert. Det här är än viktigare om du hoppas på att locka till dig utländska kunder. Att vidta alla nödvändiga tekniska säkerhetsåtgärder är det mest grundläggande steget, för att undvika säkerhetsintrång. Din egen trovärdighet stärker du bäst genom att erbjuda flera och välbekanta betalningsalternativ, lokalt språk och valuta på siten och framför allt redan från start är transparent med totala köpbeloppet inkl. ev. avgifter och frakt.
Gör det busenkelt – Oavsett om kunden besöker dig från datorn, plattan eller mobilen, se till att köpet går att genomföra med bara några enkla klick. Studier visar att enkel utcheckning vid köp är receptet för e-handlare som vill driva fler spontanköp med frekvent återkommande kunder, vilket annars är den fysiska butikens fördel.
Underlätta returer – Den kanske enda riktiga nackdelen som näthandeln har att brottas med är att kunden inte har möjlighet att se närmare på eller prova sin vara innan köpet. För dig som e-handlare är uppgiften att se till att detta inte uppfattas som någon nackdel. Hur? Blir kunden inte nöjd med sitt köp – gör det så enkelt som möjligt för dina kunder att skicka tillbaka produkten och få pengarna tillbaka.
Näthandeln boomar och inget kommer att stoppa den utvecklingen. För e-handlare innebär det fantastiska möjligheter, men också nya utmaningar. De som kan tillhandahålla trygga och smidiga köpupplevelser, samt enkla rutiner kring returer, kommer att bli vinnarna.
Artikeln är skriven av:
Jonas Breding, Nordenchef på PayPal