En undersökning från IAB visar att podcasts har ökat sina annonsintäkter kraftigt de senaste åren. Så det finns stor potential för poddar som just nu verkar gå samma väg som Influencermarknaden gjorde för några år sedan…
2017 genererades 87% mer i annonsintäkter än 2016, vilket fortfarande bara uppgår till 314 miljoner dollar, att jämföra med TV-reklam som hade en omsättning på 68,5 miljarder dollar under samma år.
IAB har tillsammans med PwC för andra året i rad gjort en stor undersökning av poddcastvärlden. Enligt undersökningen har podcasts ökat enormt bara de senaste två åren, men fortfarande omsätter de försvinnande lite i jämförelse. Företagen som deltog i studien rapporterar själva att de sett en ökning av annonsintäkter på 275 % från 2015 till 2017.
För de som är sugna på att göra podcasts är det dock bra nyheter, eftersom det innebär att konkurrensen inte är så stor. Visserligen finns det många poddar där ute, men få har landat några bra annonskontrakt. Orsaken till det är huvudsakligen att det inte byggts upp något bra sätt att leverera annonser i podcasts. Enligt IABs studie läses fortfarande två tredjedelar av alla annonser upp av podcastvärden. Jämfört med hur reklam levereras i exempelvis radio är det en enorm skillnad i upplevd professionalitet, något som förmodligen även förklarar varför radioreklam omsatte närmare 18 miljarder dollar, hela 57 gånger mer än podcasts.
Enligt IAB räknar branschen med att fortsätta öka i rask takt, faktiskt hela 110 % de närmaste tre åren. Dock kommer de då fortfarande bara omsätta drygt 650 miljoner dollar, ca en tvåhundradedel av vad TV och Internetreklam drog in tillsammans under förra året. Då beräknas även internetreklam fortsätta öka de närmaste åren.
Men för att bli en seriös aktör för annonsörer behöver podcasts inte bara jobba på leveransen, utan kanske i ännu högre utsträckning mätningen. Det är väldigt svårt att mäta om en uppläst annons i en podcast lett till ett köp. De som är bäst på det är företag som kan koppla en rabattkod till annonsen, och på så sätt mäta effekterna. Men det är fortfarande ett omständligt sätt att mäta annonseffekter, något som marknadsförare idag är väldigt fokuserade på.
Så om du kan komma på ett bra sätt att både leverera annonser och sedan mäta effekterna av dem kan du nog börja tälja guld med smörkniv. Samtidigt dröjer det nog inte länge till innan någon knäcker koden, och då kommer vi få se en ännu kraftigare tillväxt; för podcasts har utan tvekan potentialen att bli lika framgångsrikt som influencermarknadsföring – om inte mer.