Tredjepartskakorna: Branschorganisationer attackerar Google

Efter att Google gick ut med information om att de sätter sista spiken i kistan för tredjepartskakorna var det många som fick sig en chock.

Trots att Apple, Microsoft och Mozilla redan tagit steg i att stänga ned tredjepartskakorna var det tydligen några som la hoppet till att Google skulle stå ensam kvar. Men så blir det inte deklarerade Google som istället tar fram en Privacy Sandbox.

Efter att första chocken lagt sig vaknade gubbarna och tanterna på branschorganisationerna Association of National Advertisers (ANA) och American Association of Advertising Agencies (4A’s). Och när dessa organisationer vaknar upp är vi inte långt från att våra svenska motsvarigheter tittar upp från sin fika för att delta med sitt tyckande.

Både ANA och 4A’s tycker att Google agerat rent ut sagt bedrövligt eftersom de inte blev rådfrågade när Google dumpade tredjepartskakorna och gick ut med sin Privacy Sandbox. För visst ska väl bolaget som nyss passerat 1 biljon dollar på börsen ställa avgörande frågor till dem först (eller inte).

We are deeply disappointed that Google would unilaterally declare such a major change without prior careful consultation across the digital and advertising industries. We intend to work with stakeholders and policymakers to ensure that there are effective and competitive alternatives available prior to Google’s planned change fully taking effect. We will also collaborate with Google in this effort, so we can all ensure the digital advertising marketplace continues to be competitive and efficient.In the interim, we strongly urge Google to publicly and quickly commit to not imposing this moratorium on third party cookies until effective and meaningful alternatives are available, förklarar NA och 4A’s.

Eller som man säger i Finland: Ingen frågar far om råd när huset brinner.