Tre intressanta slutsatser av människors mobilanvändning

I en stor studie från App Annie undersöktes bland annat överlappet mellan olika sociala nätverksappar. Resultatet förklarar varför det inte går att nå Snapchat-användare på andra sociala plattformar.
Företaget App Annie ville veta hur användarna fördelade sin tid mellan olika sociala appar under en dag. Genom att undersöka mobilanvändandet i USA och Storbritannien under fjärde kvartalet 2016 kunde de se en hel del spännande företeelser.
Under en genomsnittlig dag ser användandet ut som följer:

  • 35 % av Snapchatanvändare går inte att nå på Facebook.
  • 46 % av dem går heller inte att nå på Instagram.
  • 58 % av Snapchatanvändarna håller sig borta från Facebook Messenger
  • Och 61 % använder heller inte YouTube.
  • Värst är det dock för Whatsapp, där 93% av Snapchats användare inte går att nå

Samtidigt visar siffror från App Annies 2017 Global Usage Report att vi under 2016 spenderade över en biljon timmar (1.000.000.000.000) i appar, det är i snitt 2-3 timmar varje dag per användare.
En vanlig användare använder ca 30 appar i månaden, och ca 10 stycken varje dag. Det är mer än vad tidigare studier visat, vilket kan ha att göra med att urvalet är globalt, medan många andra studier genomförs i USA och/eller Storbritannien. Det är heller inte de sociala apparna som använder den mesta av vår tid, utan olika verktygsappar är vanligare på global basis.
De appar som människor använder flest gånger under en dag är dock datingappar, som används i snitt fyra gånger per dag. Samma antal som produktivitetsappar av olika slag.
Det går med andra ord att dra en del intressanta slutsatser av dessa studier.

  1. Vill du nå Snapchat-användare – gör det i Snapchats app och försök inte nå dem på andra sociala plattformar
  2. De områden som människor mest frekvent tänker på (och därmed öppnar appen) är att vara produktiv och att hitta en partner.
  3. Vi tar stor hjälp av våra telefoner i vårt vardagliga liv, där olika typer av verktyg och hjälpmedel får mycket av vår tid.