Traditionella medier förstår inte dagens publik, menar BuzzFeed

BuzzFeed medgrundare Jonah Peretti är tydlig – de traditionella medierna förstår inte vad publiken idag vill se. “Ni ser inte när de skrattar eller de gråter”, sade han under en presentation för framtida sponsorer. Och han kan ha rätt.

Under det senaste året så har BuzzFeeds publik växt från 2, 8 miljarder visningar i månaden till över 7 miljarder. Innehållet visas dessutom i 75 procent av fallen från utanför deras egna sajt – 21 procent på Snapchat, 14 procent på YouTube och hela 33 procent från Facebook.

Buzzfeed, som Peretti menar “främst är ett mobilt företag”, poängterade också gärna att de producerar 600 olika klipp dagligen – och att de alltså får mängder med tittare.

Det kan ligga något i det. Samtidigt verkar företaget, trots denna stora ökning i antalet tittare inte gå med förväntad vinst. Peretti behöver sponsorerna, det står också klart.

Läs mer: Buzzfeed går inte så bra som alla tror