Att se på film och serier via tjänster som Netflix och Amazon Prime Instant Video har vuxit enormt de senaste åren, och nu har en ny rapport kommit ut som avslöjar att det kommer växa ännu mer.
Enligt en rapport utförd av Juniper Research är det beräknat att streamingtjänster kommer att utöka från 92, 1 miljoner globala prenumeranter år 2014 till 333, 2 miljoner år 2019.
Prylar som till exempelvis Amazons Fire TV Stick, Chromecast och anslutna spelkonsoler som har streamingtjänster redan installerade kommer att vara bidragande faktorer till att antalet kunder ökar så enormt.
Vad som är intressant är att analysföretaget inte tror att så kallade “smart TV” kommer vara så mycket av en bidragande faktor – det vill säga TV-apparater som tillverkaren ger möjlighet för tillgång till Netflix eller andra tjänster som en del av TV: n själv. Juniper konstaterar att dessa smarta TV-apparater erbjuder ofta “dåliga operativsystem och användargränssnitt”.
Däremot är det nyare streaming medieenheter som gör att tittandet på streamingtjänster bli mer tillgängliga på den stora TV: n. De har inte bara förenklat processen att ansluta utan är oftast billigare – Chromecast kostar cirka 290 kr och Fire TV Stick 325 kr. Dessutom kan dessa användas på äldre TV-apparater och därmed inte kräver att kunden köper en helt ny TV.
De stora TV-bolagen (främst i USA) har börjat känna pressen av dessa tjänster och har därför börjat erbjuda sina kunder flera alternativ och kanaler som kunder tidigare fick betala separat utöver standardpaketet.
Trots att dessa tjänster växer mest i Nordamerika har jätten Netflix meddelat att de tänker expandera till Kina genom ett samarbete med flera kinesiska företag, däribland WASU Media Holding som ägs delvis av Jack Ma som är grundaren av Alibaba Group.
Tjänster såsom Netflix har också vuxit mycket i Europa och Sverige under den senaste tiden, vilket förhoppningsvis kommer sätta press på våra TV-bolag och tvinga de erbjuda ännu mer för att behålla sina nuvarande kunder. Kan ett tronskifte vara på gång?