Toyota ska ta digital marknadsföring av bilar till nästa nivå

Toyota Motor Europe inleder samarbete med Dassault Systèmes för att skapa nästa generations digitala marknadsföringslösningar för alla nya fordonslanseringar i Europa.

De nya marknadsföringslösningarna kommer att innehålla lokaliserat och personligt innehåll som riktar sig till konsumenter som söker nya upplevelser när de är på jakt efter en ny bil.

Med Dassault Systèmes Virtual Garage kan Toyota Motor Europe dra nytta av visualiseringslösningarna i 3DEXCITE för att kunna automatisera och integrera olika produktionsprocesser inom digital marknadsföring. Med hjälp av sina tekniska data kan Toyota Motor Europe skapa marknadsmaterial, där kunden exempelvis kan uppleva en virtuell representation av en viss fordonsmodell. Detta bidrar till att kommunicera viktiga varumärkes- och produktteman till definierade målgrupper på ett känslomässigt sätt.

Tack vare automatiserade processer för hela produktionskedjan kan konsumenter nu ta del av webbaserat material som broschyrer, videoinnehåll, konfigureringsverktyg och annat innehåll. Ett exempel är presentationer av nya fordonsmodeller och färger, som kan anpassas efter preferenser på specifika marknader eller enskilda kunders smak, så att i princip alla önskemål kan uppfyllas konsekvent, noggrant och med hög kvalitet.

– På Toyota Motor Europe försöker vi ständigt förbättra vårt kundfokus och vi tror att en flexibel produktionsprocess är navet i att kunna stödja massanpassning. Dassault Systèmes vision ger oss möjlighet att ta fram en robust digital strategi som syftar till att uppnå konkurrensfördelar när det gäller kostnader, tid, kvalitet, skalbarhet, integration och smidighet vid produktion av digitala marknadsmaterial, säger Alex Carnazza, ansvarig för webbinnehåll och broschyrer på Toyota Motor Europes marknadsavdelning.