Med allt fler sociala plattformar fyller dessa olika funktioner för dagens ungdomar. I en undersökning från MediaCom kartläggs hur ungdomar använder olika sociala plattformar för att lära sig om trender, hitta produkter de vill köpa och hur de kommunicerar med vänner och familj.
Facebook är världens största sociala nätverk, men för närmare 60 % av dagens ungdomar är det huvudsakligen ett sätt att hålla kontakten med familjen. Instagram är den huvudsakliga plattformen där unga visar upp mer av sig själva. Studien visar att 40 % av unga delar bilder via Instagram, mer än på någon annan plattform. Men så skapades ju Instagram som ett sätt för amatörfotografer att dela bilder, så att det fortfarande finns ett fokus på att dela bilder i nätverket är inte konstigt.
Däremot har Instagram seglat upp som en mycket viktig plats för att följa kändisar och få reda på de senaste trenderna. Hela 42 % av ungdomarna i studien följer kändisar på Instagram, att jämföra med 30 % på Twitter, 20 % på Facebook och 19 % på Snapchat. De menar även att de senaste trenderna huvudsakligen kommer från Instagram (35 %) jämfört med 22 % på Twitter, 21 % på Facebook och endast 10 % på Snapchat.
Så vad används då Snapchat till? Huvudsakligen är det ett sätt att dela ögonblick med sina vänner. Det som händer just nu, men som inte har så mycket med trender eller en polerad yta att göra. Det är på Snapchat som det går att dela oretuscherade bilder och mer pinsamma upplevelser, eftersom bilder eller filmen försvinner efter en liten stund.
Även om de hittar kändisar och trender på Instagram, så är det YouTube som har störst inverkan på de unga. Över 70 % av unga över 13 år har ett konto på YouTube, och de flesta menar att det är här de följer viktiga influencers och får reda på spännande och bra produkter att köpa. Av de unga menar 64 % att de ofta pratar om produkter som influencers på YouTube nämnt, och mer än hälften (54 %) berättar att de köpt de produkter som influencers rekommenderar.
Så om du vill nå unga idag är det influencers via YouTube som är den effektivaste kanalen. Att haka på trender är givetvis också viktigt, och därför är det viktigt att samtidigt hänga med på vad som händer på Instagram. Varför influencers på YouTube har större inflytande än på Instagram är dock svårt att svara på. Men som marknadsförare är det helt enkelt ett faktum att förhålla sig till. Vill du nå ungdomar i England uppger de att de hetaste personerna på YouTube just nu är Zoe Sugg (Zoella), hennes bror Joe Sugg och hennes pojkvän Alfie Deyes. I Sverige är de hetaste på YouTube just nu Jocke och Jonna (Årets YouTuber 2017), IJustWantToBeCool, Therése Lindgren, Thomas Sekelius och Randommakingmovies.