Det handlar inte längre om att det ena sättet att ta del av innehåll är bättre eller sämre än det andra. Vad det handlar om är just innehållet och tonåringar och unga vuxna gillar inte det som visas på TV.
Enligt en studie som genomförts av Hunter Qualitative och KnoWhy Research på uppdrag av DEFY Media säger unga i åldrarna 13-24 år att digitala medier är mer relevanta och underhållande.
ACUMEN Report avslöjar att digitalt innehåll är kung och onlinekändisarna styr herraväldet. De anses vara enklare att relatera till och ha mer inflytande än motsvarigheterna på TV. Enligt studien spenderar 13-24 åringar i snitt 11, 3 timmar med att titta på “gratis” onlineunderhållning och säger att den plattformen passar bättre deras livstil.
Studien som inkluderas både en kvalitativ och en kvantitativ del ger en unik bild av dagens unga tittare.
“We focused this year’s report on a younger viewing audience often overlooked by researchers in terms of their actual content habits and preferences, yet, such a powerful force driving the massive shifts rapidly taking place across the industry. While it should come as no surprise that this generation is spending more time online than any other medium, the study shows how wide the divide is – and importantly, “why” these consumers are creating a deeper connection with digital content.” kommenterar DEFY Media om studien.
– 69 procent säger att online har innehållet som de vill titta på.
– 66 procent säger att de tittar på nät-TV när de vill slappna av/chilla.
– YouTube rankas som en av de bästa kanalerna för underhållning
– Andras Likes påverkar det egna valet av underhållning
– Innehåll som ser proffsigt ut är mer intressant än hemma-snickrade klipp.
– 66 procent tycker att TV har för många reklamavbrott
– 32 procent tycker YouTube-kändisar är mer intressanta än de mer klassiska kändisarna
– 54 procent känner sig “närmare” YouTube-kändisar eftersom de kan bättre relatera till dem
– Majoritet av unga vuxna tror att de själva kan bli en YouTube-kändis
– 63 procent säger att de kan tänka sig prova en produkt som en YouTube-kändis använder eller rekommenderar