En ny undersökning framtagen av YouGov på uppdrag av Criteo visar att en majoritet av svenskarna inte planerar att lägga Årets julklapp under granen. 85 procent svarar att VR-glasögonen inte står på önskelistan i år och är inte heller en julklapp de planerar att ge bort till nära och kära.
Om Black Friday är ett amerikanskt påfund så är Årets julklapp i högsta grad ett svenskt och i år är det VR-glasögonen som förutspås vara hett eftertraktade under julhandeln.
VR-glasögon eller ej, julsäsongen är här och handeln blomstrar såväl online som i butik. I en rapport från Criteo framgår det att 47 procent av alla svenska e-handelsköp och 55, 5 procent av all trafik kommer från mobiler och surfplattor. Om svenskarna trots allt skulle få för sig att köpa VR-glasögonen svarar dessutom över hälften att de skulle handla dom på nätet.
– För att säkra en konkurrenskraftig position under julhandeln bör annonsörer justera sin CPC-nivån på annonserna. Se till att lägga dom 20 procent högre under december fram till de sista tio dagarna innan jul. Höj då CPC:n med 30 procent och håll den nivån genom julen och Mellandagsrean för att maximera din synlighet gentemot konsumenterna, säger Andreas Wahlman, Nordenchef på Criteo.