Vi har stängt från 1 april 2020
Keymetrics

”Tommy Hilfiger introducerar VR (Virtual Reality) headset för en digital 3D butiksupplevelse”

Kommer VR-shopping bli 2016 års heta e-handelsupplevelse? Nu när Virtual Reality är nästa heta pryl för alla speltokiga, tar Tommy Hilfiger klivet in i VR-shopping (V-Commerce).

Nu är butikskedjor på väg in i VR för att ge sina kunder en 3D-butiksupplevelse. Den första detaljhandlaren som lanserar VR-shopping är Tommy Hilfiger, med ett löfte om att fördjupa den digitala kundupplevelsen med virtuell 3D-video.

Tommy Hilfiger blev den första stora detaljhandelskedjan att lansera V-Commerce i sina butiker. De gav sina kunder en virtuell resa med Samsung GearVR headset med en virituell modevisning i samband med New York’s Park Avenue faschion show under förra veckan.

Tommy Hilfiger började hyra ut VR-headset i deras butik i Fifth Avenue i New York under förra veckan, för att ge sina kunder en tredimensionell biljett till showen som arrangerades i New York.

En reporter som tog på sig GearVR under en förhandsvisning och fick sig en virtuell modevisning upplevde sig vara på så nära håll att hen kunde nästan ta på modellerna som gick på catwalken.

Tommy Hilfiger samarbetar med Nederländska WeMakeVR, som filmade showen med en 3-D kamera utrustad med 14 specialobjektiv. Linserna tillåter kamerorna att fånga video i 360 grader både vertikalt och horisontellt, utan några blinda fläckar.

Daniel Grieder, VD på Tommy Hilfiger kommenterade att med deras VR-headset kan de låta sina kunder ta del av årets modeshow, utan att behöva vara på plats.

Han sa också att headsetet kommer installeras i deras största flaggskeppsbutiker, både i USA och Europa. De kommer även att införa inslag av Tommy Hilfigers mode i kombination med underhållning.

”Det är viktigt att vara mer relevant i en alltmer digital värld”

”Nuförtiden kan du inte bara vänta på att konsumenter kommer in i butiken och provar dina jackor. Du måste ge dem underhållning ”, sa Daniel Grieder ”Det handlar inte om omsättning per kvadratmeter längre. Det handlar om överraskning per kvadratmeter.”

Läs hela artikeln på New York Times

Den 1 april 2020 släckte vi lampan här på Dagens Analys.