Tobii och Adsset tar upp kampen med MMS

Annons- och media-Sverige har sedan länge accepterat en mätvaluta där det räcker med att TV:n, en traditionell TV, är påslagen, oavsett om någon tittar eller inte. En ny 1000-hushålls-panel som mäter verkligt tittande, vill ändra på det.

Svenska Tobii är snabbväxaren och börsbolaget som gjort revolution inte minst inom undersökningsvärlden, med sina skärmar som mäter användarens ögonrörelser helt naturligt och utan krångliga verktyg. Det kommer inte som en stor överraskning att deras teknik kommer till användning för att mäta konsumtion av rörlig media. Tillsammans med Stockholm-Gasell-vinnaren Adsset, som bidrar med sin annons-kunskap, bygger de en panel bestående av 1000 hushåll, representativa för Sverige.

Hushållens tittande kommer att mätas där allt mer av vår konsumtion av rörlig bild sker idag, i användarnas datorer. Mätningar av verklig mediakonsumtion, bortom klick och visningar, utlovas.

Läs mer hos Breakit.