Tittartiden på rörligt innehåll fortsätter att öka

Enligt senaste rapporten från MMS

Trots att det linjära tv-tittandet minskade med sju minuter under 2018, jämfört med 2017, ökade det totala tittandet på rörligt innehåll. Bakom ökningen finner vi AVOD-tjänster som Youtube och SVOD-tjänster där Netflix, ViaPlay samt Cmore ingår.

”Vi kan återigen konstatera att den totala tittartiden ökade något i fjol. Tittandet på onlinevideo ökade nämligen något mer än vad linjär-tv-tittandet minskade. Vidare kan man konstatera att tittarna lägger mycket tid på YouTube och Netflix. Tittartiden för dessa tjänster ligger i nivå med Nent och Discovery, men TV4 ligger på klart längre tittartid totalt sett och SVT:s tittartid är tre gånger längre än Netflix. TV-husen håller med andra ord de globala aktörerna på bekvämt avstånd,” säger MMS VD Magnus Anshelm.

ANDEL
SVT (inkl. SVT Play) 33%
TV4 (inkl. TV 4 Play och C More) 20%
Youtube 13%
Netflix 11%
NENT (TV3, TV6, TV8, K10, Viafree, Viaplay) 9%
Discovery Networks (K5, K7, K9, K11, D play, D play Prem) 5%
Facebook inklusive Instagram 3%
Övriga 6%

Talen visar ”upplevd tittartid”, där respondenterna gör en uppskattning av hur länge de tittar på olika kanaler/tjänster under gårdagen.

Detta och mycket mer kan du läsa om i MMS rapport Trend och Tema som analyserar och mäter tittandet på rörligt innehåll i Sverige.

I MMS valuta för onlinereklam för rörlig bild ingår MTG, TV4, Discovery Networks, Aftonbladet TV, Svd.se, Expressen TV och Di TV.