Att sitta med mobilen i handen när du tittar på tv visar sig vara fördelaktigt om du ska interagera med annonsbudskap som visas i rutan.
Studien är framtagen av MediaCom och ViewersLogic.
Undersökningen studerade 1877 personer i England om deras beteenden med sin andra skärm. Resultatet visar att om personen framför tv-rutan samtidigt använder sin mobil ökade chansen att de interagerar med annons med hela 75 procent. Så du vill att de ska ha mobilen i handen samtidigt som de kollar på tv.
Det blir helt enkelt lättare att gå in på en webbplats eller ladda ned en app om mobilen är tillgänglig, i handen, eller på bordet, eller i soffan.
Studien avslöjar också att kvinnor är mer benägna att interagera med en annons, om de samtidigt har sin mobil eller platta tillgänglig. 59 procent för kvinnor jämfört med 51 procent för män.
Om man tittar på åldersgrupper så är 40-54 åringarna som interagerar mest med 57 procent. 55+ år är de som interagerar minst med 50 procent.
Visar sig också att zappa (byta kanal) är något man gör 10 procent mindre om man fipplar med mobilen samtidigt som tv:n står på.
“In the past few years, the way people watch TV has changed quite drastically; on average, people spend around 30% of their TV time simultaneously looking at their phone or tablet. Historically, brands have shuddered at the thought of attention wandering to the second screen. However, our research has shown that advertisers should actively look for shows where the audience is most likely to be second screening. Media plans should actively take into account the second screening effect to improve efficiency,” kommenterar Pauline Robson, head of insight på MediaCom.