Den kanske viktigaste tiden för handeln, alltså julen, är i antågande. Då kan det vara en god idé att hålla sig uppdaterad med det senaste inom effektiva marknadsförings- och säljmetoder. Den kanske viktigaste ingrediensen är god kunskap om den senaste teknologin.
E-handeln fortsätter att öka markant, och det är också där man kan se den största utvecklingen. Mobiltelefonerna är den ledande grenen här, med allt större andelar av marknaden – något som tyder på att konsumenterna blir allt bekvämare med att handla via mobila plattformar.
Mobilen är en betydande del av vårt vardagsliv, och den har blivit något av ett universalverktyg för många, inte minst när det kommer till ekonomiska transaktioner och beslut. Det kanske mest spännande inom den mobila grenen är något relativt nytt – så kallad kontextuell marknadsföring. Denna teknologi drar maximal nytta av din smartphone, genom att tillgodose konsumentens individuella behov.
Läs mer: Intervju: Natalias vardag med content marketing och native advertising
Sociala medier är givetvis också en väldigt viktig del av den effektiva marknadsföringen. Genom ett brett nätverk sprids tips och varningar kring produkter och tjänster av konsumenterna själva. En ökad del av handlare använder sig av dessa “word-to-mouth”-kanaler, som är ett resultat av hur torgmarknaden flyttat in på nätet.
En av metoderna är att ha anpassad, kontextell reklam i användarnas flöden. En av de senaste trenderna underlättar även steget från tanke till köp, genom att låta konsumenten handla utan att lämna sin sociala mediesajt. “Köp”-knappen är en avgörande del för att göra resan så kort som möjligt för kunden. En fördel med denna kontuextuella säljmetod är inte bara att säljaren lättare kan nå ut till kunderna, utan även att konsumenten slipper ointressant eller rentav irriterande reklam.
I en givande artikel på teknik- och sociala medie-sajten TechCrunch går Dan Leberman igenom några viktiga tips för handlare som vill dra nytta av de nya trenderna:
- Använd dig av interaktiva, inbakade produktupplevelser för varje unik kanal i sociala medier. Konsumenten litar främst på tips från sina vänner och en smart handlare drar nytta av detta genom att förlita sig på just dessa vänskapliga råd.
- Belöna kunderna med incitament och lojalitetsprogram. Genom bonuspoäng och erbjudanden för återkommande kunder, eller belöningar för de som sprider ryktet om verksamheten kan man både behålla och få nya kunder.
- Tillämpa Köp-knappar – genom att underlätta kundens köpprocess kan man öka försäljningssiffrorna dramatiskt. Det ska behövas så lite uppgifter som möjligt av konsumenten, vilket kan uppnås genom exempelvis en tät förbindelse med sociala medier och mobila plattformar.
Läs mer i artikeln här.
Lycka till!