Timo hade rätt! Annonseringen på Facebook ökar trots “skandalen”

När vår skribent Timo Koskinen skrev en krönika – “räcker med skitsnacket om Facebook” – fick han flera kängor. Nu avslöjar företaget 4C att Timo hade rätt i att annonseringen ökat på plattformen trots “skandalen”.

Om ett företag kan utstå så många jabbar mot sin kärnverksamhet och både under samt efter öka sina intäkter från annonsörer så vet man att affären är solid.

Här kan du läsa krönikan från Timo.

Enligt företaget 4C har Facebook ökat sin annonsförsäljning med 62 procent under första kvartalet i år. Instagram så ju också ägs av Facebook har ökat med hela 136 procent under samma period. En annan aktör som lever på att sälja användardata till annonsörer, Snapchat, har ökat med 234 procent.

Ännu mer förvånande är att bara under perioden då det som mest pratades om Cambride Analytica och rubrikerna haglade ökade annonsförsäljningen med 15 procent.

“We’re seeing continued strength for Facebook advertising despite the negative headlines. In this case the main issue is not related to advertising and the repercussions such as removal of Facebook Partner Categories have not had a material impact. Targeting solutions like those offered by 4C rely on public engagement data with brand content, not user-level access, so we expect further growth,” förklarar Aaron Goldman från 4C Insights.

Så, om det nu inte går att krossa Facebook med “skitsnack”, som Timo säger, vad ska nu de mer traditionella medierna hitta på? Kanske är det dags att inse att affärsmodellen som Facebook har är mer modern och att det är dags att anpassa sig istället till den nya verkligheten istället för att spjärna emot.