Tillsammans kan vi hjälpa SvD.se att ta sig förbi sina egna spärrar

Svenska Dagbladet vill att läsare ska bli prenumeranter av den digitala tidningen SvD.se. För att konvertera läsare till prenumeranter har man infört en spärr som dyker upp efter 25 lästa artiklar. Är läsarspärrar verkligen rätt väg att gå för SvD.se? Är inte läsaren någon som ska omfamnas och inte stängas ute?

Svenska Dagbladet försöker fylla de saknade intäkterna från sin papperstidning med nya intäkter från nätupplagan. Självklart måste tidningen ta till drastiska åtgärder då pengarna måste komma ifrån någon. På SvD resonerar man så att om det inte är en annonsör som betalar måste läsaren stå för kostnaden.

Det måste finnas bättre sätt att få in pengarna än att skapa dassiga spärrar som driver läsarna till konkurrerande webbplatser. Det kanske är så att SvD har en intern tankespärr som ledde till att deras bästa idé var att stänga ute läsaren. Låt oss hjälpa SvD.se med nya idéer.

svd_inkognito

En idé kan vara att publicera exklusiva artiklar som lockar och upplevs som ett mervärde av läsaren, likt det som Aftonbladet gör med sin Plustjänst. Schibsted som äger både Aftonbladet och Svenska Dagbladet kanske skulle kunna tillåta en kunskapsöverföring mellan bolagen. Det har fungerat tidigare när ett gäng från Aftonbladet/Schibsted byggde upp kassakon Blocket.se.

En annan idé är att skapa fler kringtjänster, eller öka kraven från Schibsted Tillväxtmedier att ni ska få bättre betalt för att ni slussar trafik till deras. Om ni går på spåret att skapa egna tjänster finns det flera intressanta alternativ som ni själva redan radar upp som SvD nian och korsord. Gör dem till fristående appar och sälj dem för sju kronor styck. Bygg vidare på de tankarna och skapa er en egen appstore med häftiga appar som ni kan korsmarknadsföra på SvD.se och systerbolag.

En bonus med att dra igång en appförsäljning är att kan ni även då samla in e-postadresser från läsare (som ni vill med prenumerationstjänsten) för att bättre rikta era annonser och på så sätt öka era CPM-priser.

Att spärra tjänster för att tjäna pengar har aldrig fungerat, och kommer aldrig att göra det om man inte ger något mervärde tillbaka. Den krassa verkligheten är att om läsaren inte själv hittar vägen runt spärren så är konkurrenten med likvärdigt innehåll bara ett klick bort.

Vad tycker du att SvD.se ska göra? Maila dina förslag till oss.