Under gårdagen befann jag mig i Milano för att ta del av IAB Interact 2018. Temat för konferensen var “Disrupt, Adapt, Reinvent” vilket känns mer aktuellt nu än någonsin.
Det blev en hel del diskussioner om GDPR, både på och av den stora scenen. Även artificiell intelligens lyftes fram som ett framtidskort för både medieföretag, researchbolag, mediebyråer och andra.
Som vanligt baserades flera presentationer på nya rapporter. En av de mer intressanta var en rapport från analysföretaget Gemius som skapat en cross-device-panel i Polen. Från den kunde de berätta hur konsumenter använder olika enheter för att ta del av innehåll och framförallt hur de konsumerar reklam. Dagensanalys.se kommer att få ta del av presentationen och publicera den här på vår sajt. Gemius har under flera år vunnit priser för sina mätningar och analyser. Jag passade även på att spela in en podcast med Emil från Gemius som du kan lyssna på här.
Samspelet mellan TV och digitalt var en stor fråga som diskuterades på alla scener. Hur den ena ska vinna över den andre och hur framtiden för konsumenter kommer att vara.
Under kvällen arrangerades IAB Europe Mixx Awards och IAB Europe Research Awards. Ett stort antal priser delades som på löpande band. Synd att lokalen vi var i inte riktigt kunde fånga upp ljudet på ett bra sätt, det var alldeles för mycket eko. Tyvärr fanns inga svenska bidrag på plats den här gången.
Här är några bilder från IAB Interact 2018:
Ingången till konferensen i Milano.
Stora rummet där flera presentationer ägde rum.
En liten selfie under ett seminarium.
Cocktails och snacks innan kvällens gala.
Gänget från Gemius som delade bord med mig under galan.
Alla vinnare från kvällens prisutdelning Mixx Awards.