Tidsbaserade annonser en växande trend bland publicister

Brittiska nyhetsbolaget The Guardian har nu sällat sig till en växande trend – tidsbaserad digital annonsering. Nu kan annonsörer köpa annonser som man lovar garanterat ska synas i bild under en given tid. Tanken är att man inte ska betala för annonser som aldrig ses av konsumenten – kanske en inte så dum idé?

Nyligen rapporterade Digiday att Guardian låter annonsörer köpa tidsbaserade annonser i tidsintervallerna 10, 15, 20, 25 eller 30 sekunder. Dessa annonser garanteras stanna i bild under den tid man betalat för.

Guardian är inte först ut – stora nyhetsbolag som Financial Times eller The Economist har också börjat med detta. Orsaken är misstanken att mängden visningar för annonser ofta kan vara missvisande. Många annonser blir helt enkelt inte sedda tillräckligt länge, eller överhuvudtaget av konsumenterna. Annonsörerna riskerar att betala för något som inte levereras.

“Det här är en del av vår strategi av färre, bättre annonser, och bygger på vår förståelse av att inte alla annonsvisningar är identiska”, säger Guardians Nick Hewat.

Framgångsrika annonskampanjer bygger dessutom ofta på att användarna på något sätt interagerar med innehåller, och stannar kvar en stund. Detta kan mycket väl vara en god trend – kanske också en sådan som gör upp med de irriterande annonserna som leder till att användare installerar reklamblockerare.

Läs mer: SvD härmar Facebook Canvass och lanserar Mobile Story

Kvalitet före kvantitet. Men det är klart – denna lösning är kanske beroende av lite dyrare tekniska lösningar, något som kan vara svårt för mindre aktörer.