“Att köra en annonskampanj utan att inkludera tidningar är som att baka utan bakpulver”. Det menar Rufus Olins, VD för Newsworks som nyligen publicerat en studie där man menar att annonsering i tidningar ökar ROI (“return on investment”, alltså avkastning på investering) med tre gånger.
Newsworks är den marknadsförande delen av en brittisk organisation för de nationella tidningarna, så det är förstås värt att ha det i bakhuvudet när man läser studien (som finns här). Det blir förstås mer av ett korståg när rubriken är “Newsbrand effectiveness – the evidence”.
Men resultaten av studien (genomförd tillsammans med mätföretaget Benchmarketing) är intressanta – av de 500 olika ekonometriska modellerna som täcktes in visade det sig att tidningar ökade annonskampanjens effektivitet, såväl som att den ökade framgången i andra medier.
Läs mer: ”Annonsintäkterna från landsortstidningarnas sajter presterade dåligt”
Studien menar att TV-reklamen blev dubbelt så effektiv när man samtidigt täckte in tidningsmedia, och övriga “display”-annonser var hela fyra gånger så effektiva. Sett till olika markandssektorer ökade tidningskampanjen dess framgång med:
- 5,7 gånger inom finanssektorn
- 3 gånger inom resesektorn
- 2,8 gånger för detaljhandeln och
- 1,7 för bilsektorn.
Enligt Newsworks så är detta alltså det slutgiltiga beviset för att tidningar måste tas med i en proper annonskampanj. Jag låter läsaren avgöra detta – undersökningen är trots allt utförd av tidningsindustrin själv – men det kan mycket väl ligga något i det, förutsatt att man inte tänker på en väldigt stora mängden användare med installerade reklamblockerare installerade…
Behöver du hjälp med att effektivisera din digitala annonskampanj? Klicka här.