Tidning för unga ska locka till offline-läsande

SvD fortsätter sin satsning på unga läsare och lanserar en ännu odöpt nyhetstidning för barn och ungdomar. Första numret kommer senare i höst, men redan nästa vecka utlyser SvD en stor namngivningstävling.

Den tryckta nyhetstidningen för den yngre målgruppen är en av SvD:s mest spännande satsningar i höst. Tidningen är en uppföljare till den mycket uppskattade sajten SvD Läs och skriv, där lärare, elever och föräldrar sedan premiären för ett drygt år sedan kunnat ta del av handfasta skrivguider, lästips och undervisningsmaterial.

dn_tidning_hel

– Vi vill fortsätta att bidra till att förbättra svenska elevers läs- och skrivförmåga. Vi har fått väldigt positiv respons på vår läs- och skrivsatsning. Många har efterlyst en nyhetstidning för barn och unga på marknaden ­– vi är jätteglada att vi nu kan erbjuda en sådan, säger SvD:s vd Gunilla Asker och fortsätter:

– Detta är ytterligare ett led i vår strävan att uppmuntra unga till egen läsning ­– och också att förstå och bli mer intresserade av nyheter och allt annat som finns i en tidning.

För den nya tidningen är en riktig tidning, som tar barn på allvar och som förklarar skeenden på ett lättfattligt sätt. Den ska också ge barn, föräldrar och lärare bra diskussionsunderlag.

– Jag tror att de flesta föräldrar känner igen sig i bilden av att man kämpar för att barnen ska spendera mindre tid vid skärmar och läsa mer. Här är man inte ett knapptryck bort från ett spel. Den här tidningen kan man ha med sig till frukostbordet. Den kommer att hjälpa föräldrar att förklara världen för sina barn, säger SvD:s chefredaktör Fredric Karén.

Den nya produkten ska komma ut en gång i veckan och innehålla nyheter och reportage från Sverige och världen, roliga knep- och knåpsidor, korsord och vetenskap.

– Vi har också experter som svarar på allt från barnens livsfrågor till frågor om djur, vetenskap eller bjuder på bra recept på sådant som barn lätt kan laga själva, säger SvD:s featurechef Stina Cederholm som lett utvecklingsarbetet med tidningen.

Produkten har testats på såväl barn som lärare och mötts av stort intresse. Lärarna ser hur den fyller många funktioner för barnen – som lästräning och som allmänbildare.

– Den här tidningen ska inte väja för svåra ämnen, men skriva om dem på ett sätt som gör det lättare att förstå. Sedan ska den naturligtvis också vara lekfull och rolig, säger Stina Cederholm.
För mer information kontakta