I en intervju på Stanford business school sa Chamath Palihapitiya, tidigare chef på Facebook, att ”Vi har skapat ett verktyg som sliter sönder det sociala tyget för hur samhället fungerar”. Samtidigt testar Facebook nya funktioner för privat kommunikation på nätverket.
Varje månad genomför Stanford’s graduate business school en intervju med intressanta personer från affärsvärlden. I novemberintervjun deltog Palihapitiya, som var med och byggde upp Facebook till vad det är idag. Han kommer dock med svidande kritik för vad Facebook gjort med samhället, något som även andra ex-chefer gjort tidigare.
Palihapitiya menar att de som var med och byggde upp Facebook visste att det de byggde kunde användas i destruktiva syften, men de ignorerade sina instinkter. Han säger i intervjun att ”De snabba, dopamin-drivna feedback-loopar som vi skapat förstör hur samhället fungerar. Ingen samhällelig diskurs. Inget samarbete. Desinformation. Misstro. Och det är inte ett amerikanskt problem. Det handlar inte om ryska annonser. Det här är ett globalt problem. Så vi har riktigt stora problem just nu enligt mig.”På Facebook är det dock business-as-usual, och just nu håller de på att testa en ny funktion för att kunna hålla konversationer mer privata i det publika nätverket. Sajten The Next Web rapporterade igår att de funnit att Facebook just nu testar möjligheten att lämna kommentarer på inlägg där du väljer vem som kan se kommentaren. Du kan exempelvis välja att bara den som skrivit inlägget ska kunna se kommentaren, eller att bara dina vänner kan se den.
Mot bakgrund av den stora kritik som Facebook fått för att möjliggöra nätmobbing känns detta försök som något som snarare kan spä på problemen istället för att förhindra dem. Om unga kan lämna kommentarer som bara vissa utvalda kan se lär problemen med utfrysning och skitsnack bakom ryggen bara öka.
Facebook har varken kommenterat Chamath Palihapitiyas uttalanden, eller den nya funktionen som testas. Vi vet därför inte om de kommer att vidta några åtgärder till följd av uttalandet, eller om den nya funktionen kommer att lanseras på bred front.