01/07/2022: Dagensanalys.se skrivs aktivt på igen efter ett par år av inaktivitet. Trevlig läsning!

Tele2, SJ och IKEA är “digital leaders” i Sverige

Tele2, SJ och IKEA. Det är bolagstrion som är ledande i Sverige när det kommer till digitalisering enligt den årliga rankingen Digital Leaders in Sweden 2019 från managementkonsultbolaget BearingPoint.

För fjärde året i rad har BearingPoint undersökt hur mogna svenska storbolag är när det gäller den digitala kundupplevelsen. I rapporten ”Digital Leaders in Sweden 2019” har 85 av dem jämförts utifrån 252 kriterier inom sex olika kategorier: digital marknadsföring, digital produktupplevelse, e-handel, e-CRM, mobila tjänster och sociala medier.

Här är listan:
Snittbetyg 2019 (Snittbetyg 2018)

  • Tele2 B2C, 3.4 (3.3)
  • SJ, 3.4 (2.9)
  • IKEA, 3.4 (3.0)
  • Telia Company B2B, 3.4 (3.3)
  • Bonnier, 3.3 (2.6)
  • E.ON, 3.3 (2.7)
  • Electrolux, 3.3 (3.1)
  • Clas Ohlson, 3.3 (3.2)
  • Scandinavian Airlines, 3.2 (2.9)
  • Tele2 B2B, 3.2 (3.3)