Digital annonsering omsätter numera stora miljardbelopp världen över, och investeringarna tycks bara öka. Orsaken ligger i att digital reklam faktiskt ger resultat, och kan driva upp försäljningssiffrorna ordentligt, skriver Liad Agmon. Men i takt med att de digitala annonsbudgetarna växer så måste man agera smart för att maximera avkastningen på de investerade pengarna.
Agmon skriver i Marketing Land att även om denna digitala annonsering är effektiv, så är det också svårare än någonsin att faktiskt nå ut. I stort sett så riskerar ens annonskampanj att drunkna i flödet – vilket inte ger mycket ROI. Lyckas man däremot nå ut så är vinsterna betydliga. Och för att nå ut måste man satsa mer pengar – något som kan bli för dyrt för några företag.
Läs mer: Kunddata på väg in i en revolution
Det bästa sättet för att se till att de stora summorna som läggs ner i digital marknadsföring är (du kan ha gissat detta redan); data och analys. Baserat på dataanalys så kan man förbättra användarupplevelsen hos konsumenterna, vilket i slutändan ger försäljningsresultat som i sin tur ger bättre avkastning på de investerade reklampengarna.
Ett tips på hur man kan använda sig av dataanalysen är att individanpassa konsumentens upplevelse. Exempelvis så kan man sända konsumenterna som klickat på en annons till olika sidor, istället för en och samma.
Dessa kan vara individuellt anpassade till var data om denna typ av konsument har gett oss. Det kan också varieras beroende på “klickarens” geografiska data, eller tiden på dygnet. Kön, ålder och intressen är andra faktorer.
Poängen är att spara pengar genom smarta investeringar och genom att tillämpa analys av kunddata. Det låter enkelt, men kräver god planering och kreativitet.