Tänk relevans, bli mer personlig och mät appen smartare

Marknaden för appar har vuxit till en miljardindustri och det finns appar för nästan allt – till och med för att klämma finnar.  I den här artikeln berättar experten Annika Englund hur du framgångsrikt mäter  och hanterar appar.

Mer eller mindre alla varumärken har en, eller planerar att låta utveckla en. App, alltså. I dag är det inte längre nödvändigt att bli besatt av att användarna ska hitta din app – det gör de, förr eller senare. Det är inte heller livsviktigt att behålla kundernas inne i appen under långa perioder. I stället kan fokus med fördel ligga på att själva besöket – kort eller långt – ska vara personligt, engagerande och meningsfullt.

För marknadsfolk har det varit hyfsat bökigt att hitta kreativa mätpunkter för hur framgångsrik en app verkligen är. Många marknadsförare använder fortfarande antalet nedladdningar från App Store eller Google Play Store (några Windows Phone-entusiaster kanske opponerar sig nu) som främsta argument när de bedömer hur populär en app är. En del blir också glada över höga betyg i form av gula små stjärnor. Men – den verkliga insikten om appen är framgångsrik eller inte, ligger istället i att titta på andra faktorer, till exempel:

  1. Churn. Vilket är motsatsen till anskaffning. Det är alltså andelen användare som slutar använda appen
  2. Hur länge är användaren inne i appen (öppna/stäng)
  3. Hur länge får den fortsätta vara installerad (användbarhet/nytta)
  4. Hur många gånger per dag interagerar användaren med appen (nytta/engagemang)
  5. Intervall – hur lång tid går det mellan användandet (återbesök)

Fler mätpunkter kan i bästa fall ge dig en djupare analys av värdet – det vill säga vilken förmåga appen egentligen har att engagera, driva trafik till andra kanaler eller något annat som är värdefullt. Fler mätpunkter låter dig förhoppningsvis också behålla användaren och engagera nya.

App-analysföretaget Localytics har sammanställt lite lättsmält statistik på hur vårt appanvändande ser ut och ger några rekommendationer till den som vill hitta nya mätpunkter för sin app 2015:

  • öka möjligheten att interagera med/i din app – satsa på in-appkommunikation direkt med användaren, möjliggör in-appköp
  • höj användarens engagemang genom att låta hen personalisera – skapa användarprofiler, göra personliga inställningar
  • det räcker inte att lansera en supertrevlig app – gör också användarupplevelsen till cross-channel, webb, video och content
  • uppdatera ofta med nya features (och inte bara buggfixar) – premiumtjänster, förhandssläpp, funktioner för flerplattformskommunikation

Genom att förbättra användarupplevelsen och göra appen mer relevant och personlig kan du också börja spåra dina användares beteende och automatisera allt från kampanjer, uppdateringar och nya funktioner. Genom att samla kundinformation från alla kanaler (och inte bara appen) får du snart också en mer fullständig överblick över dina användare: vilka är de, vad behöver de, vad förväntar de sig, vad vill de göra? Ju mer relevans du kan leverera, desto gladare blir alla. Och ta också en titt på Googles Universal Analytics som mäter all trafik cross platform.

Appanvändandet kommer troligtvis bara fortsätta att öka, och för varje ny app vi laddar ner blir våra förväntningar på relevans och användarupplevelse allt högre. Vad är värdet du levererar till dina användare, och hur ser din plan ut för att behålla dem?

Artikeln är skriven av:

annikaenglund
Annika Englund
Growth hacker, marknadsförare och entreprenör med egen mobilstart-up. 
Väldigt engagerad i öppen innovation, digital marknadsföring och jämställd teknikutveckling