Media Ratings Council (MRC) släpper idag sina nya riktlinjer för hur mätningar av digital publik ska gå till. Riktlinjerna är...
Igår lanserade företaget Brand Metrics sitt verktyg för automatiserad mätning av brand lift som en följd av annonsexponeringar. Jag fick...
Förra veckan genomfördes Advertising Week, med fokus på marknadsföring och hur branschen ska agera. Det var fem ämnen som återkom...
För nästan exakt ett år sedan rullade Facebook ut en app i syfte att spåra vad användarna gör på sidor...
Mätföretaget ComScore kom nyligen med sin rapport “Global Digital Future in Focus” som tittar på internetanvändande i 13 länder runt...
Företaget CoolTool som jobbar med neuromarknadsföring har nu tagit fram ett nytt verktug som kan mäta användares känslor i realtid....
För knappt två veckor sedan lanserade Moodscore sitt nya verktyg i samband med ett event på Goto10. Vi fick möjlighet...
Förra sommaren började mätföretaget Nielsen att mäta annonser som visas i YouTubes app i USA. Nu kommer mätningarna till Europa...
Meetrics samarbete gör det möjligt för annonsörer att använda sig av Meetrics Ad Verification-lösning för att få tredjepartsverifierad data och...
Socialbakers har tagit fram index och jämförelser för video på sociala medier. Enligt dem själva är detta “world’s first video...
Undrar du ibland hur många som faktiskt medvetet interagerar med det du skriver på sociala medier? Att lämna en ”tumme...
En undersökning från IAB visar att podcasts har ökat sina annonsintäkter kraftigt de senaste åren. Så det finns stor potential för...
För två år sedan skrev vi på DA om nylanserade Brand Metrics som sa sig vilja mäta fyra områden som...
Förra veckan bjöd Facebook in till en heldag under parollen ”The science behind marketing”. Representanter från såväl Facebook som olika...
I takt med att allt färre tittar på tv och fler installerar reklamblockerare krävs det nya sätt för att nå...
6,5 miljoner svenskar var online via en dator i april: Majoriteten av dem besökte Googleägda sajter, som Gmail eller Googles söksida, tätt följda av Microsoft-sajter och mediesajter inom koncernen Schibsted som äger bland annat Aftonbladet och Svenska Dagbladet.
Comscore som haft en mycket tuff tid med både börsras och revision firar att man fått två nya megakunder. Den...
Mätföretaget Integral Ad Science (IAS) har gjort sig kända för sin TRAQ Score (TRue Advertising Quality) samt för att vara...
För en månad sedan lade Snapchat till ”context cards” som gav marknadsförare möjlighet att lägga till ett kontaktkort med exempelvis...
Det kan ibland vara lika mycket jobb att sätta upp en annonskampanj som att ta fram en rapport för sagda...