När Sea Life summerar resultaten från Black weekend överträffade försäljningen alla tänkbara mål och förväntningar.
”Vi har sedan jag började här för 2 månader sedan jobbat otroligt effektivt och målmedvetet för att få igång affiliates, Google shopping, retargetting, nya betalsätt, kategoribeskrivningar, banner-annonsering och förbättrat kundresan på sajten och vi är otroligt glada över att det har givit bättre resultatet än vi vågat drömma om”, säger Anneli Furustad som är nytillträdd E-com chef hos Sea Life.
Sea Lifes E-handel ökade sin försäljning med över 1700 % om man jämför med en ”normal vecka”. Fredagen stod för den absolut största ökningen, plus 2600 procent jämfört med en vanlig fredag. Anneli Furustad fortsätter: “Vi har hela tiden analyserat våra kunders beteenden och anpassat sajten och budskapen efter responsen och detta har gett oss ett tydligt svar denna helg”.
Nu fortsätter Sea Life att skapa en ännu bättre sajt för att folk ska vilja fortsätta handla sina julklappar, varma vinterjackor och skidkläder hos dem.
“Vi vill visa upp vårt breda sortiment med produkter som verkligen är något extra och som håller länge. Vi har inköpare som väljer de senaste och hetaste märkena inom en aktiv fritid. Just nu är ett stort fokus på ski-fashion där vi tagit in de allra mest populära skidmodemärkena,” säger Anneli Furustad som framhåller flera nyckelfaktorer till Sea Lifes försäljningssuccé.
“Engagemanget och effektiviteten från alla kollegor och vår mediabyrå Social Media Lab som hjälpt oss att öka vår Google-försäljning med över 300% har under veckan varit helt fantastiskt. Ett riktigt starkt team är så klart en grundsten för att nå ett bra resultat. Och det har vi”.
Bland de varumärken som säljer mest på Sea Life märks Canada Goose, Parajumpers, RM Williams, Cedrico, Barbour och Sail Racing.