Vi har stängt från 1 april 2020
Keymetrics

Ta en selfie och få betalt – så kan man locka till sig Millennials

Pay Your Selfie – så heter appen från ett nystartat företag med samma namn från Chicago, USA. De har faktiskt lyckats locka till sig den där svårflörtade gruppen av 18 till 34-åringar genom att… betala för selfies.

Pay Your Selfie säger sig redan ha fått 100 000 användare och 500 000 foton sedan man startade i september förra året. Många av dessa foton är på användare som poserar med olika varumärken, som tandkräm eller öl.

Drivkraften är enkel – pengar – då varje person som poserar med en produkt eller varumärke får en dollar (över 8 kronor) för fotot, mot bara några cent för en ”vanlig” selfie.

När man väl samlat på sig 20 dollar så får man ta ut pengarna, eller donera dem till (vald) välgörenhet. Att få betalt för vad som får antas vara ett konstant selfie:ande verkar ändå ha lett till viss framgång för företaget, som rapporteras få en hel del pengar från företag som är intresserade av all den data som ses på ett fotografi.

Detta är sådant som vilka förpackningar som fungerar bäst, vilka tider och inom vilka sammanhang man lägger upp bilderna och andra nyttiga insikter. Proctor&Gamble fick exempelvis reda på när folk helst använde deras tandkräm, Crest.

Det är inte några stora summor man erbjuder – medgrundaren Kirsten Holman säger till AdWeek att folk inte ska ”säga upp sig från sitt jobb” för att istället ta selfies. Men nog verkar det vara ett smart drag att involvera millennials-konsumenterna i sin egen kampanj genom att utnyttja vår moderna narcissism, och erbjuda möjligheten att få en peng för det.

Läs mer: Millennials och videoannonser – en kluven relation

Den 1 april 2020 släckte vi lampan här på Dagens Analys.