Välkommen till Dagens Analys!

Sveriges stora publicister går ihop – ska blocka reklamblockerare

Nästan alla (90 procent) av Sveriges stora publicister har gått ihop mot reklamblockerare – ”Vi behöver göra något mer kraftfullt”, säger de. Handlingen har uppmärksammats internationellt – men kommer det att göra någon skillnad?

IAB Sverige är branschorganisationen som leder projektet, och vi har tidigare rapporterat om deras mål att bekämpa reklamblockerare här på Dagensanalys.se. Det är VD:n Charlotte Thür som till den amerikanska sajten Digiday har gått med informationen kring aktionen.

Läs mer: Sju sätt att bekämpa reklamblockerare enligt branschens främsta företrädare

Man ser allvarligt på det ökande antalet reklamblockerare i Sverige just nu – användningen av adblockers har på bara ett år gått från 20 procent till 30-5o procent. IAB ororar sig för fallande intäkter, och i förlängningen publicisternas överlevnad (eller i alla fall den gällande affärsmodellen…).

Man ska nu prova att hindra läsare med reklamblockerare installerade från att till fullo kunna ta del av en sajts material. Tanken är att antingen helt hindra läsning, eller begränsa artikelmängden. Vidare ska man experimentera med sådant som att försämra videokvaliteten.

Läsarna kommer att ges valet att betala en mindre summa för att slippa annonserna, eller stänga av reklamblockeraren.

Sverige är inte först ut med detta – vi har rapporterat om tidigare fall från USA och Tyskland, till exempel.

Läs mer: New York Times testar att vädja till läsarna med pop-up annons

Det unika är däremot graden av experimentet, där alltså nästan alla av landets publicister går samman. Detta, menar många experter utomlands, är inte alls möjligt i länder med större publicistmarknader. Några av dem konstaterar även att det i ”socialistiska” Sverige är lättare att få folk engagerade i rättvisefrågor.

IAB Sverige menar faktiskt på att de vill få folk att inse att annonser är en fråga om demokrati. ”Vi kommer säkert att uppröra 10 procent av gruppen”, säger hon till Digiday, ”men om vi kan göra något åt de övriga 20 procenten så är det fantastiskt”.