Vi har stängt från 1 april 2020
Keymetrics

Sveriges Radio har störst förtroende bland alla mediekanaler

Sveriges Radio och SVT ligger särklass högst bland alla mediekanaler när det gäller förtroendet hos svenskarna, detta gäller såväl bland de äldre som hos de yngre. De personer som har högst förtroende är Janne Josefsson och Leif GW Persson.

Man skall alltså akta sig för att bli negativt granskad av SVT, framförallt med Janne Josefsson i spetsen om man som företag, kommun eller institution inte vill trilla ned i förtroende bland svenskarna. Vill man ha ett högt förtroende bör man ha rent mjöl i påsen då detta snabbt kan raseras vid en granskning, vi har sett Uppdrag Granskning ställa saker på sin spets ett flertal gånger under årens lopp.

Janne Josefsson SVT

Dagens Nyheter ligger på topp som kommersiell medieaktör på förtroendebarometern, bland 16-24 åringar ligger Google högst som kommersiell medieaktör. Både Google och Facebook har dock tappat förtroende bland de yngre i år om man jämför med 2013, med en nedgång på 17 respektive 16 procent mot deras förtroende i fjol. Generellt har de yngres förtroende sjunkit i alla medier.

Om vi tittar på dem längst ned på förtroendebarometern ligger EU-kommissionen längst ned, vilket är illavarslande med närliggande EU-val. Skandia, Folkpartiet och försäkringskassan följer tätt därpå strax efter EU-kommissionen, detta kan ställa till det för folkpartiet som ligger längst ned som politiskt parti i kommande EU-valet.

Bland företagen delar Systembolaget och IKEA förstaplatsen som företag med högst förtroende.

Läs hela rapporten från TNS-Sifo genomförd tillsammans med Medieakademin på följande länk…
Förtroendebarometer TNS-Sifo

Den 1 april 2020 släckte vi lampan här på Dagens Analys.