Sverige på global topplista för mobil e-handel

Criteo, som arbetar med beteendebaserad annonsering, har nu släppt sin rapport, State of Mobile Commerce Report, för andra kvartalet 2015. Rapporten visar att mobilapplikationer genererade närmare 50 procent av alla mobila transaktioner för några av de största e-handlarna, med mycket högre konverteringssiffror än via mobila webbläsare eller datorer.

Dessutom omfattas 40 procent av e-handelstransaktionerna av mer än en enhet, där smartphones, datorer och surfplattor används i en mängd olika kombinationer för att söka information och fatta köpbeslut.

“Kundernas köpresa blir allt mer komplex när de använder flera enheter för att genomföra sina köp. Att skapa en engagerande app-upplevelse och sömlöst kommunicera med konsumenterna över flera olika enheter är nyckeln till en ökad försäljning i den nya världens e-handel”, säger Jonathan Wolf, produktchef på Criteo.

Resultaten i rapporten baseras på Criteos analys av 1,4 miljarder unika e-handelstransaktioner till ett totalt och globalt värde om 160 miljarder dollar. Dessutom visar rapporten att:

  • Sverige är med i toppen: Tillsammans med Japan, Sydkorea och England är Sverige i den globala e-handelstoppen gällande andel mobila transaktioner med 36,4 procent, före länder så som Tyskland, Frankrike och USA. Globalt sett väntas de mobila e-handelstransaktionerna öka till 40 procent under 2015.
  • Mode populärt i mobilen: Handelsvertikalerna som lyckats bäst med att attrahera kunder via mobilen är framförallt modeindustrin där hela 39 procent av köpen görs via smartphones och surfplattor, tätt följt av sportartiklar med 38 procent samt skönhets- och hälsoprodukter med 35 procent.
  • Mobiloptimering viktigt: Sajter som optimerats för mobila enheter har en konverteringsgrad om 3,4 procent, nästan dubbelt så mycket som sajter som inte optimerats där endast 1,6 procent av konsumenterna konverterar.

“Det mobila shoppandet är fortsatt den största trenden inom såväl e-handel som marknadsföring och den snabba tillväxttakten är häpnadsväckande.  Marknadsförares förmåga att använda ny teknik för att identifiera och nå konsumenter, var de än befinner sig, kommer bli allt mer kritiskt när vi rör oss mot en värld där majoriteten av transaktionerna kommer genomföras över ett flertal olika enheter,” säger Jonathan Wolfe.