Sverige i topp bland världens mest mobila länder

43 procent av all trafik till företags webbplatser kommer från mobila enheter som mobiltelefoner och surfplattor – vilket placerar Sverige på en sjätteplats globalt. Överst på listan ligger Saudiarabien där över 60 procent av all trafik kommer från mobila enheter. Det visar rapporten Adobe Digital Index.

Adobe Digital Index kartlägger vilka länder i världen som under 2015 hade störst andel nättrafik till företags webbplatser från mobila enheter. Sverige hamnar på en sjätteplats med 43 procent. Det globala snittet ligger på 37 procent, en ökning med 18 procent från föregående år.

Enligt Adobe Digital Index är världens mest mobila land Saudiarabien (62 procent) medan Tjeckien hamnar sist på listan med 22 procent. Inom kategorin mobila enheter ökar mobiltelefonerna sin andel, men det sker på bekostnad av surfplattorna.

– Styrkeförhållandet mellan surfplattor och mobiler har ändrats till följd av trenden med större mobilskärmar. Resultatet sänder en tydlig signal till företag som måste anpassa sina strategier för att passa kundernas förändrade användarmönster på nätet, säger Jes Schyum, kommunikationschef på Adobe.

Land – Andel trafik från mobila enheter

  1. Saudiarabien                                                61.96%
  2. Irland                                                             49.35%
  3. Filippinerna                                                  47.11%
  4. Japan                                                             47.04%
  5. Storbritannien                                              43.92%
  6. Sverige                                                           43.31%
  7. Kanada                                                          40.92%
  8. Australien                                                     39.77%
  9. Italien                                                            39.44%
  10. Nederländerna                                             38.51%
  11. USA                                                                37.72%
  12. Spanien                                                         37.46%
  13. Kina                                                               34.75%
  14. Nya Zeeland                                                 34.73%
  15. Indien                                                            34.37%
  16. Frankrike                                                       33.81%
  17. Schweiz                                                         32.98%
  18. Tyskland                                                       32.28%
  19. Finland                                                          31.78%
  20. Danmark                                                       31.60%
  21. Belgien                                                          31.02%
  22. Portugal                                                        30.16%
  23. Österrike                                                       29.88%
  24. Slovakien                                                      29.40%
  25. Brasilien                                                        28.14%
  26. Tjeckien                                                         22.21%

Om rapporten
Adobe Digital Index bygger på analyser av aggregerad och anonymiserad data från webbplatsbesök hos över 4 500 företag världen över. All data har samlats in med Adobe Marketing Cloud.