43 procent av all trafik till företags webbplatser kommer från mobila enheter som mobiltelefoner och surfplattor – vilket placerar Sverige på en sjätteplats globalt. Överst på listan ligger Saudiarabien där över 60 procent av all trafik kommer från mobila enheter. Det visar rapporten Adobe Digital Index.
Adobe Digital Index kartlägger vilka länder i världen som under 2015 hade störst andel nättrafik till företags webbplatser från mobila enheter. Sverige hamnar på en sjätteplats med 43 procent. Det globala snittet ligger på 37 procent, en ökning med 18 procent från föregående år.
Enligt Adobe Digital Index är världens mest mobila land Saudiarabien (62 procent) medan Tjeckien hamnar sist på listan med 22 procent. Inom kategorin mobila enheter ökar mobiltelefonerna sin andel, men det sker på bekostnad av surfplattorna.
– Styrkeförhållandet mellan surfplattor och mobiler har ändrats till följd av trenden med större mobilskärmar. Resultatet sänder en tydlig signal till företag som måste anpassa sina strategier för att passa kundernas förändrade användarmönster på nätet, säger Jes Schyum, kommunikationschef på Adobe.
Land – Andel trafik från mobila enheter
- Saudiarabien 61.96%
- Irland 49.35%
- Filippinerna 47.11%
- Japan 47.04%
- Storbritannien 43.92%
- Sverige 43.31%
- Kanada 40.92%
- Australien 39.77%
- Italien 39.44%
- Nederländerna 38.51%
- USA 37.72%
- Spanien 37.46%
- Kina 34.75%
- Nya Zeeland 34.73%
- Indien 34.37%
- Frankrike 33.81%
- Schweiz 32.98%
- Tyskland 32.28%
- Finland 31.78%
- Danmark 31.60%
- Belgien 31.02%
- Portugal 30.16%
- Österrike 29.88%
- Slovakien 29.40%
- Brasilien 28.14%
- Tjeckien 22.21%
Om rapporten
Adobe Digital Index bygger på analyser av aggregerad och anonymiserad data från webbplatsbesök hos över 4 500 företag världen över. All data har samlats in med Adobe Marketing Cloud.